fbpx

آمادگی‌های شهروندان کابل برای سال نو ۱۴۰۰

در آستانه فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی به یکی از فروش‌گاه‌‌های لباس در شهر کابل آمده‌ایم تا با دکان‌داران و مشتریان درباره آمادگی‌ها برای سال نو و خرید و فروش صحبت کنیم.

لیلی، یکی از کسانی است که برای خرید به این مرکز تجارتی آمده است. او می‌گوید: «زمستان رفت و حالا نیاز است ما لباس‌های نازک‌تر خریداری کنیم.» او اما از بلند رفتن قیمت‌ها شکایت دارد و پیشنهاد می‌کند که در جامعه فقیر افغانستان باید نرخ‌ها پایین‌تر در نظر گرفته شود.

یکی از خانم‌های لباس‌فروش با ابراز رضایت از وضعیت بازار می‌گوید: «خدا ره شکر که امسال نسبت به پارسال وضع فروش لباس خوب است.» او در پاسخ به دلیل گران بودن اجناس خاطرنشان می‌کند که وقتی تاجران اجناس را از خارج کشور به قیمت بلند خریداری کنند، ما مجبوریم که آن‌ها را گران‌تر بخریم و گران‌تر بفروشیم.

یکی دیگر از دکان‌داران در رابطه به گران شدن اجناس اذعان می‌دارد که به دلیل بسته شدن مرزهای چین و ایران، تاجران اجناس و اموال را به صورت آن‌لاین خریداری می‌کنند که این سبب بالا رفتن قیمت‌های آن‌ها شده است. وی اضافه می‌کند: «ما اموال خود را از کشورهای چین، ایران، ترکیه و پاکستان وارد می‌کنیم. پارسال که بیماری کرونا زیاد بود، بازار رو به سقوط بود، ولی امسال وضعیت بهتر شده».

آزیتا نجفی، دانش‌جویی است که برای خرید به این مرکز فروش لباس آمده است‌. وی به دلیل گران شدن لباس‌ها تا حال چیزی خریداری نتوانسته است. عبدالحسیب، اما از نرخ‌ها رضایت دارد و از تخفیف‌هایی که بعضی دکان‌داران به خاطر سال نو در نظر گرفته‌اند، ابراز خوش‌حالی می‌کند.

یکی از دکان‌داران در مصاحبه با شبکه افگارا از وضعیت بازار شکایت دارد: «پارسال بسیار مشتری داشتیم؛ چون امنیت نسبتا خوب بود، اما فعلا ناامنی به اوج خودش رسیده و فقر و بی‌کاری بی‌داد می‌کند و وضعیت بازار قناعت‌بخش نیست.» او اخاذی‌های خودسرانه در شاه‌راه‌ها را دلیل اصلی گران شدن اجناس می‌داند و اضافه می‌کند که وقتی اموال و اجناس برای تاجران، قیمت تمام شود، ما هم مجبوریم که آن‌ها را به قیمت بالاتر بفروشیم.

رستم، یکی از فروشندگان تازه‌کار است. او از وضعیت خرید و فروش رضایت دارد و مژده می‌دهد که چون یک هفته می‌شود دکان را باز کرده است، برای مشتریان تخفیف در نظر گرفته و به همین خاطر توانسته است مشتریان زیادی را جذب کند.

مردم افغانستان در حالی به استقبال سال جدید می‌روند که سال گذشته را به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن به سختی سپری کرده‌اند.